Rok w rok rozważasz to samo pytanie – dostanę podwyżkę czy nie? Jak wynika z najnowszej Analizy podwyżek Advisory Group TEST Human Resources w tym roku podwyżki realizowało 76% firm uczestniczących w badaniu. Oznacza to, że w trzech na cztery firmy przynajmniej część pracowników zatrudnionych na pełny etat renegocjowała swoją umowę o pracę. Dla porównania, w zeszłym roku wzrost wynagrodzeń deklarowało tylko nieco ponad 50% firm. Częściej niż przeciętnie podwyżki w tym roku otrzymywali kierownicy, specjaliści i pracownicy fizyczni. Kadra zarządzająca i dyrektorzy oraz stanowiska wspierające (asystenckie) obejmowane były podwyżkami tylko nieznacznie rzadziej. Szansa, że znajdziesz się w grupie osób objętej wzrostem wynagrodzenia jest zatem całkiem spora, a może być jeszcze większa jeśli zamiast tylko o tym myśleć, zapytasz o podwyżkę swojego szefa.
Jeżeli jednak wierzyć powszechnej opinii, to zdecydowana większość przyznanych podwyżek była wynikiem decyzji szefa przedsiębiorstwa, podejmowanych na podstawie przyjętych wcześniej wskaźników. Sami pracownicy, mimo że często mają do tego podstawy, w ogóle nie lub rzadko rozmawiają ze swoimi przełożonymi o podwyżce. Sytuacji tej ostatnio postanowiło się przyjrzeć Pracuj.pl i na podstawie badań TNS Polska przygotowało raport „Podwyżka bez tabu”. Wyniki zdecydowanie potwierdzają bierność pracowników w ubieganiu się o podwyżkę – 62% respondentów nigdy nie rozmawiało ze swoim szefem o podwyżce. Niewiele więcej jak jedna na dziesięć osób odbyła taką rozmowę w tym roku, a ponad 20% ostatni raz rozmawiała z przełożonym o wzroście swojego wynagrodzenia ponad rok temu. Najczęstszym powodem, dla którego pracownicy nie chcą rozmawiać o podwyżce jest przekonanie, że i tak jej nie dostaną, takiej odpowiedzi udzieliło 37% badanych. Taki sam odsetek odpowiedzi zebrało stwierdzenie, że w trakcie rozmowy o wzroście wynagrodzenia badani wolą poczekać na propozycję szefa niż otwarcie mówić ile chcieliby zarabiać. Zarówno ten fakt jak i ten, że jedna czwarta badanych nie wie tak naprawdę czy na swoim stanowisku mogliby zarabiać więcej wskazuje na potrzebę tworzenia rzetelnych opracowań dotyczących wynagrodzeń.
Na polskim rynku istnieje kilka firm zajmujących się profesjonalnie Raportami Płacowymi, ich produkty skierowane są jednak głównie do dyrektorów, kierowników i kluczowych specjalistów finansów czy HR. Dostęp do szczegółowych danych zwykle jest płatny, ale te ogólne można znaleźć na przykład na stronach internetowych firm, czy ich partnerów biznesowych. Przykładem jest strona raportplacowy.pl, na której prezentowane są dane dla ponad 360 stanowisk na różnych poziomach, pochodzące z badania Raport Płacowy AG TEST HR. Wyszukiwanie stanowisk jest bardzo proste, po wpisaniu nazwy interesującego nas stanowiska w okno wyszukiwania otrzymamy wykres płac, na którym zaprezentowane są 3 miary statystyczne – kwartyl dolny, mediana i kwartyl górny. Szczegółowy widok ekranu na przykładzie stanowiska konsultant telefonicznego centrum obsługi klienta przedstawia rysunek 1.
Przeciętne miesięczne wynagrodzenie brutto konsultanta telefonicznego centrum obsługi klienta na początku tego roku wynosiło 3 327 zł. Płaca połowy najbardziej typowych pracowników na tym stanowisku mieściła się między 3 077 zł a 3 587 zł.
Mając czarne na białym jak płaci rynek nie powinieneś już szukać dodatkowych motywatorów, żeby poprosić szefa o podwyżkę.
www.raportplacowy.pl