Strona główna
Uczelnie
Szkolenia
Wsparcie HR
Pierwszy dzień w nowej
pracy dzięki pracatobie.pl


Teraz Ty znajdź pracę w swojej branży,
na stanowisku lub w swoim mieście



Znajdź ofertę pracy
Znajdź ofertę pracy


Rynek pracy i biznes

Rozwój zawodowy i osobisty


Centra pełne benefitów

Ostatnie 10 lat w branży usług biznesowych i IT to prawdziwa „złota dekada”, której nie zagroził nawet światowy kryzys. W Polsce był to okres intensywnego rozwoju centrów, dzięki czemu sektor ten stał się jednym z filarów polskiej gospodarki. Według najnowszego rankingu miast outsourcingowych świata Tholons 2014 Kraków zajmuje 9. miejsce, co równocześnie daje nam pozycję lidera na rynku europejskim. Na tej liście znalazły się także takie polskie miasta jak Warszawa (32. miejsce) i Wrocław (65. miejsce).

W Polsce obecnie funkcjonuje 470 centrów usług biznesowych, zatrudniających ponad 130 tysięcy osób. Biorąc pod uwagę fakt, iż każdego roku sektor odnotowuje około 20-procentowy wzrost szacuje się, iż do 2015 roku centra będą zatrudniać blisko 160 tysięcy pracowników. Tak szybki rozwój spowodował, iż zatrudnienie w sektorze SSC/BPO/ITO już w tym momencie przewyższa liczbę zatrudnionych np. w górnictwie. W ciągu jednego dnia roboczego w centrach w Polsce powstaje 75 nowych miejsc pracy (jak wynika z oszacowania TEST).

Coraz szybciej rozwijający się rynek, staje się powoli polem bitwy o kandydata. Z najnowszego Raportu Płacowego Advisory Group TEST Human Resources, dedykowanego centrom usług wynika, że zarobki w tych firmach kształtują się zachęcająco. Młodszy specjalista czy asystent bez doświadczenia może liczyć na około 4 200 PLN brutto miesięcznie. Mediana płacy dla specjalisty z 2-3-letnim doświadczeniem wynosi średnio 5 000 PLN brutto na miesiąc. Na stanowisku team leadera można liczyć już na kwotę blisko 6 800 PLN brutto miesięcznie. Zarobki kadry zarządzającej są już zdecydowanie wyższe. Pensja kierownicza wynosi od 9 400 do 12 500 PLN brutto, a zarobki dyrektorów czy szefów centrów oscylują w okolicach 17 000 aż do 40 000 PLN brutto miesięcznie.

Atrakcyjne płace w korporacjach, w porównaniu do innych rodzimych firm, to jednak nie jedyny wabik na przyszłych pracowników. Obecnie konkurencja pomiędzy firmami rozgrywa się również na polu oferowanych pakietów benefitów, czyli tak zwanych dodatków pozapłacowych. Są one zachętą zarówno dla nowych pracowników, jak i narzędziem służącym motywacji dla już zatrudnionych. 

 

 

Zdecydowana większość centrów oferuje pakiet dodatków pozapłacowych w standardzie. Wielkość pakietów w dużej mierze zależy od kultury organizacyjnej firmy. Na tym tle, ze względu na bardziej ugruntowane podejście kulturowe, lepiej wypadają firmy o zagranicznej strukturze kapitału. Różnice są jednak nieznaczne. Według danych TEST niemalże podstawowym i najbardziej popularnym benefitem jest opieka medyczna (aż 90% badanych firm). Pracodawcy dają tutaj możliwość wyboru specjalizacji świadczeń służby zdrowia zarówno dla pracownika, jak i dla członków jego rodziny.

Na drugim miejscu w hierarchii popularności benefitów plasują się pakiety kafeteryjne, czyli różnego rodzaju dofinansowania na cele kulturalno-rozrywkowe. Oferuje je aż 85% centrów. Są to przede wszystkim bilety do kina, teatru czy na imprezy sportowe. Równie popularnym benefitem w centrach są dopłaty do zajęć sportowych, w tym dopłaty do kart My Benefit, oferujące karty typu MultiSport.

Z bardzo dużą częstotliwością (80%) występują także dopłaty do edukacji, jak studia MBA, kursy językowe czy też szkolenia pracowników. Dodatkowe ubezpieczenia, fundusz emerytalny oraz samochody służbowe to kolejne bardzo popularne wśród międzynarodowych pracodawców profity dla pracowników.

Istnieje także wiele innych różnorodnych pomysłów na dodatki pozapłacowe w korporacjach. Coraz częściej spotyka się przyzakładowe przedszkola dla dzieci pracowników. Organizuje się również imprezy typu „Food Tasting”, czy też wyjazdy i wycieczki integracyjne.

Nieformalnym dodatkiem do wynagrodzenia, oferowanym głównie przez firmy branży SSC/BPO, są także elastyczne formy zatrudnienia (home office). Nie wszyscy zdają sobie jednak sprawę, że elastyczność w formie pracy to benefit. Firmy bardzo często nie komunikują wystarczająco, z jakich benefitów pracownicy korzystają, przez co pracodawca po prostu traci na atrakcyjności – twierdzi Klaudia Dubis, Poland HR Service Delivery Head w firmie UBS Kraków Business Solutions Center.

Firma Aon wspiera inicjatywy, pozwalające na integrację poza godzinami pracy, organizując turnieje gier planszowych, w karty czy na konsole. Google oferuje warsztaty z inspirującymi osobowościami i celebrytami, a Microsoft – sprzątanie domu, odwożenie rzeczy do pralni czy transport zakupów. Avon zapewnia pracownikom dzień wolny z okazji urodzin i dodatkowy prezent. W krakowskim oddziale firmy Luxoft można znaleźć tak zwane „pokoje relaksu”, w których pracownicy mogą po prostu odpocząć lub też aktywnie spędzić czas, np. grając w tenisa stołowego.

Powoli standardem staje się dawanie pracownikowi możliwości wyboru świadczeń pozapłacowych. W branży SSC/BPO/ITO wraz ze stażem pracy rośnie wartość pakietu benefitów, tzn. w ramach tych samych dodatków pracownik ma do wykorzystania większy budżet, bądź może objąć dodatkiem wybrane osoby. Popularne jest też przyznawanie dodatkowych dni do puli urlopu za każdy rok pracy.

Poza standardowym pakietem centra usług biznesowych przyznają dodatkowo benefity związane z branżą ich działalności, np. zniżka na produkty i usługi firmy. Niektóre firmy sektora oprócz dodatków pozapłacowych oferują premie gotówkowe lub ekwiwalenty pieniężne za wybrane dodatki.

Jedno jest pewne, szeroko pojęte centra usług biznesowych mają świadomość potrzeby inwestycji w pracowników, nie tylko poprzez awanse czy premie, ale także poprzez świadczenia pozapłacowe, będące wartością dodaną zarówno dla pracownika, jak i samej firmy.

 

Martyna Wielgus

Specjalista ds. Marketingu i PR

Advisory Group TEST Human Resources

martyna.wielgus@testhr.pl

Tel. 12 350 56 20

 

www.raportplacowy.pl


Współpracujemy z ...
Regulamin portalu | Kontakt | Copyright 2011 Pracatobie.pl